2012-10-26 09:57:35

Zašto je važno čitati djeci?

Zašto je važno čitati djeci?

 

Čitanje djetetu ima mnogostruke učinke na cjelokupni djetetov razvoj, a osobito na:

 

socio-emocionalni razvoj:

  • potičemo osjećaj povezanosti i bliskosti
  • potičemo prepoznavanje i razumijevanje vlastitih i tuđih osjećaja
  • potičemo prihvaćanje socijalnih i moralnih normi te razumijevanje socijalnih odnosa i uloga

 

kognitivni razvoj:

  • potičemo razvoj govora
  • stjecanje novih spoznaja
  • potičemo razvoj percepcije
  • potičemo razvoj pamćenja
  • potičemo zaključivanje i razvoj pojmova
  • potičemo kreativnost i kritičko razmišljanje
  • pripremao ga na samostalno razmišljanje
  • povezivanje govornog i pisanog jezika
  • shvaćanju slike i riječi kao simbola koji prenose poruku

 

Kada je najbolje čitati djetetu?

        Za čitanje nikad nije prerano! Za svaku dob postoje prikladne slikovnice, knjige, priče. Što ranije počnemo to je dobit za dijete veća.

       Dobro je da postoji doba dana za čitanje - navečer, vikend, putovanja… Vrijeme za čitanje treba predvidjeti u trenucima odmora i opuštanja, putovanja, izleta, kod liječnika,vikendom i praznikom.

Čitanje za laku noć je idealno: tada možete biti opušteni i vi, a djeca ne vole rastanak u noć - bliskost u čitanju opušta, daje sigurnost. To vrijeme provedeno zajedno vrlo je važno za vaše zajedničko druženje i djetetu će uvijek biti lijepa uspomena na djetinjstvo.

 

Kako odabrati slikovnicu?

         Kvalitetna slikovnica pred djecom i odraslima otvara niz životno važnih tema i iskustava. Posredstvom kvalitetne slikovnice djeca od najmlađe dobi upijaju estetske, etičke i ljudske vrijednosti i razvijaju ljubav prema čitanju.

         Pri izboru slikovnice treba uvažavati djetetove želje. Od odraslog se očekuje da mu ponudi slikovnice i zainteresira ga za one koje su primjerene njegovim razvojnim mogućnostima.

         Slikovnice imaju vrlo različite teme, a danas se sve više pojavljuju one koje govore o tabu temama – o problemima s kojima se susreću današnja djeca kao primjerice odvajanje od roditelja, rastava roditelja, strah, bolest, nasilje, zlostavljanje u obitelji, neprihvaćanje od strane sredine zbog različitosti,  hendikepa ili drugih pojava. U takvim su slikovnicama najčešći likovi životinje koje progovaraju o problemima svojstvenim ljudima, što može potaknuti dijete da govori o svojim problemima i pokušava ih riješiti.

         Osim što će dijete kod kuće uživati listajući slikovnicu, ono će uz pomoć roditelja razvijati naviku odgovornog odnosa prema knjigama. Ako već u ranom djetinjstvu nauči da se po slikovnici ne šara i da se ne smiju oštećivati stranice, takav će odnos zadržati prema knjizi tijekom cijelog života.

 

Ilustracije moraju biti:
  • jednostavne i djetetu razumljive
  • estetski vrijedne da bi djetetu razvijale smisao za lijepo
  • realne kada djetetu pojašnjavaju neke pojmove
  • maštovite kada prate radnju koja dijete uvodi u svijet stvaralaštva i mašte
  • manje detalja za mlađu djecu, bogatije i složenije kompozicije za stariju djecu

Kako čitati djetetu?

  • najprije pročitajte sami, znati ćete što slijedi i unijeti više živosti
  • dok čitate dijete stavite u krilo ili vrlo blizu kako bi osjetilo bliskost
  • udobno se smjestite i isključite radio i TV
  • držite slikovnicu na prikladnoj udaljenosti kako bi dijete moglo pratiti slike i tekst
  • čitajte polako kako bi dijete moglo pratiti smisao i zapamtiti pročitano
  • što je dijete mlađe priča treba biti kraća
  • dijaloge nastojte čitati živahnim tonom, uživljavajući se u pojedine likove
  • priču treba čitati kako je napisana, na pitanja treba odgovarati
  • nastojte svakodnevne aktivnosti povezati s porukom iz priče, djetetovo i svoje ponašanje povezati s ponašanjem likova iz priče
  • nemojte se iznenaditi da ponekad dijete uzastopce želi čitati istu priču
  • pokazujte otvoreno oduševljenje i uživajte dok čitate
  • djetetu poklanjajte slikovnice
  • učlanite dijete u obližnju knjižnicu

Preporučamo:

 

 Hill, E.: Piko

Ross, T.: Hoću svoju tutu (razvoj kulturno higijenskih navika)i

Ross, T.: Operi ruke

McKee, D.: Elmer (zajedništvo, suradnja, prijateljstvo)

Pfister, M.: Riba duginih boja (osobine ličnosti-sebičnost)

Schreiber-Wicke, E.: Nećko (razumijevanje svijeta oko sebe i odgovarajuće ponašanje)

Rieger, A.: Lana  i Pavao (važnost pažljivog i obzirnog ponašanja prema igračkama i drugima)

Ćopić, B. Ježeva kućica (ljudske osobine-pohlepa, razmetljivost, skromnost, marljivost)

Coper, H.: Juha od bundeve (suradnja, zajedništvo, prijateljstvo)

Most,N / Schoser, M.: Mrvica raste u maminom trbuhu (kako odgovoriti na delikatna pitanja malenih) 

 

Za najmlađe – nikad nije prerano

 

Femenić, S.: Sova učiteljica

Femenić, S.: Staro stablo

Femenić, S.: Stara kuća

Bruna, D.: Miffy (jednostavne priče o ljubavi, obitelji, prijateljstvu, igri,…)

Bruna, D.: Miffyn san

Bruna, D.: Miffy na snijegu

Bruna, D.: Miffy na biciklu

Bruna, D.: Veliko i malo

Pogodi tko je!

Bernik, D.: Domaće životinje

Bernik, D.: Šumske životinje

Crossley, D.: Tvrtko taksi

Crossley, D.: Tomica teglenica

Crossley, D.: Branko buldožer

Crossley, D.: Tihomir trkač

Canals, S.: Zu-zu pčelica

Videk, N.: Tko se kako glasa

Pokaži i nauči brojenje: 3-5 godina

Levy, D.: Tigrić Jakov postaje jak kao tata

Levy, D.: Tigrić Jakov i pa-pa televizoru

Levy, D.: Tigrić Jakov i sestrica Sunčica

Levy, D.: Tigrić Jakov priča priču za laku noć

Levy, D.: Tigrić Jakov svira trubu

Pašagić, B.: Tin i Bubi se kupaju

Pašagić, B.: Tin i Bubi se oblače

Pašagić, B.: Tin i Bubi su gladni

 Pašagić, B.: Tin i Bubi u pijesku

 Patience, J.: Oblici i boje : slikovnica iznenađenja

 Hill, E.: Gdje je Piko?

 Hill, E.: Piko pomaže

 Hill, E.: Piko slavi rođendan

 Hill, E.: Pikova zvučna šetnja

 

  Slikovnice za djecu starije predškolske dobi

 

 Donaldson, J.: Grubzon

 Donaldson, J.: Mjesta ima na metli svima

 Đokić-Pongrašić, A.: Pitanja princa Alma

 Đokić-Pongrašić, A.: Vitez Željeznog Srca

 Falconer, I.: Olivia

 Gemmel, S.:  Bila jednom...

 Guljašević, I.: Čarapojedac

 Hercigonja, Ž.: Maslačkova kruna

 Hercigonja, Ž.: Princeza Pif

 Hobbie, H.: Čarobna Zlata

 Hobbie, H.: Da si barem tu

 Hobbie, H.: Ti si moje sunce

 Hobbie, H.: Zvrčko i Mljac

 Horn, E.: Oprostite... jeste li vi vještica?

 Horvat-Vukelja, Ž.: Leteći glasovir

 Junaković, S.: Ljubav spašava živote

 Junaković, S.: Mali veliki svijet

 Kiševi, E.: Koka Kokone

 MacBratney, S.: Pogodi koliko te volim

 Melling, D.: Kraljevska pusa

 Parun, V.: Patka Zlatka

Pokraj peći maca prela

 Prosenjak, B.: Sunce za Vučka

 Prosenjak, B.: Violinistica

 Radoičić, V.: Putovanje mačka Nera

 Rožman, K.: Tata neznalica

 Silverstein, S.:Drvo ima srce

 Silverstein, S.: Tko želi jeftinog nosoroga?

 Vitez, G.: Kako živi Antuntun

 Vladić, M.: Pustolovina pauka Ota

 Weninger, B.: Pauli, ti zločesti Pauli!

 

Priče za laku noć

          

Potter, B.: Priče

Patuljak Pjesko pripovijeda 366 priča za laku noć

Priče za laku noć

Holeinone, P.: Čarobna šuma

Braća Grimm: Najljepše bajke

 Andersen, H. C.: Najljepše bajke i priče

Čudesne bajke

Bajke 1001 noći

Biserne bajke

Čudesno putovanje patuljka Valentina

52 najljepše bajke

Knjiga klasičnih priča

Pospane priče

7 zlatnih bajki

Bajke i priče iz cijeloga svijeta

 

Problemske slikovnice 

           Problemske slikovnice mogu pomoći u rješavanju manjih problema poput rješavanja dude, pelena, svađe oko igračaka, odlaska liječniku i slično.  Slušajući i gledajući situacije u kojima su junaci iz priča uspjeli prebroditi životne probleme, djeca uče riješiti vlastite problemske situacije.

 Rieger, A.: Lana i Pavo

 Cooper, H.: Juha od bundeve

 Schreiber-Wicke, E.: Nećko

 MacKee, D.: Elmer

 MacKee, D.: Elmer i izgubljeni medo

 Kulot, D.: Gospodin Nosko nalazi prijatelja

 Baronian, J. B.: Zauvijek

 Deinert, S.: Obiteljski album

 Deredel-Rogeon, S.: Jakov se boji mraka

 Doinet, M.: Gaston se ne igra s drugom djecom

 Gillot, L.: Lulu-Grenadine više ne želi sisati palac

 Miklaužić, Đ.: Super je bit' različit!

 Moore-Mallinos, J.: Imaš li tajnu?

 Moore-Mallinos, J.: Kako su moji roditelji zaboravili biti prijatelji 

 Moore-Mallinos, J.: Sjećam se...

 Moost, N.: Mrvica raste u maminu trbuhu

 Palmer, P.: Da te barem mogu držati za ruku...: kako preboljeti tugu i gubitak

 Petigny, A. de: Petra ide k liječniku

 Petigny, A. de: Petra se ne želi oprati!

 Pfister, M.: Riba duginih boja

 Pilić, S.: Stigao je brat

 Ross, T.: Operi ruke!

 Ross, T.: Hoću svoju tutu

 

Preuzeto s: http://www.kgz.hr/default.aspx?id=2611

 

Vaša pedagoginja

 


Osnovna škola Antuna Gustava Matoša Čačinci