2020-06-23 10:31:00 Završno izvješće - Čitajmo zajedno - čitajmo naglas zaboravljene knjige Proveli smo nacionalni projekt Čitajmo zajedno – čitajmo naglas: zaboravljene knjige. Treću školsku godinu zaredom proveden je projekt poticanja čitanja pod nazivom Čitajmo zajedno – čitajmo naglas: zaboravljene knjige. Projekt je osmislio knjižničar Denis Vincek, a ima potporu Agencije za odgoj i obrazovanje te nadležnog ministarstva (MZO). Voditeljica projekta u našoj školi bila je knjižničarka Marija Blažević, a suvoditeljica bila je razredna učiteljica Tatjana Maršić. Sudjelovali su učenici 3.b razreda, ukupno 7 učenika, polaznika Dodatne nastave Hrvatskog jezika.
Projekt se provodio od rujna 2019. do lipnja 2020. godine. Prema osmišljenom Planu rada, svaki smo mjesec imali predviđene aktivnosti. Zbog štrajka odgojno-obrazovnih djelatnika, a potom zbog pandemije COVID-a 19, nismo bili u mogućnosti realizirati sve predviđene aktivnosti. No, najvažnije je da smo uspješno pročitali odabranu „zaboravljenu“ knjigu Stjepana Tomaša Pas koji je čitao s usana. Imali smo zacrtane ciljeve aktivnosti: - cilj je bio čitati zajedno, čitati naglas i čitati zaboravljenu knjigu – onu knjigu koja se nalazi na polici u školskoj knjižnici, a nije dio obavezne lektire. Važno je spomenuti namjenu aktivnosti: Kroz čitanje starih i zaboravljenih naslova knjiga iz knjižničnog fonda školske knjižnice, a potom kroz kreativne radionice, učenike se trebalo poticati na korištenje web 2.0 alata; U nastavku slijedi prikaz svih aktivnosti. Rujan Istraživali smo stare naslove u školskoj knjižnici, naslove koji su nekada davno bili među lektirama koje su čitali naši roditelji pa čak naše bake i djedovi. Listopad Tijekom ovoga mjeseca, voditeljice projekta knjižnhičarka i učiteljica Tatjana, prve su pročitale knjigu, a potom pripremile Plan rada aktivnosti za učenike. Listopad-svibanj Od listopada 2019. do svibnja 2020. godine, učenici su na satu Dodatne nastave iz Hrvatskog jezika redovito čitali naglas odabranu knjigu. Učenici su čitali u šk.knjižnici, kutku za čitanje ili svojoj učionici. A pridružilo im se i dvoje pripravnika na praksi, budućih učitelja, tijekom veljače. Od ožujka do svibnja učenici su čitali i crtali u svojim domovima, a tijekom nastave na daljinu. Svibanj Učiteljica Tatjana i knjižničarka Marija prikupljale su završene dječje likovne radove. Knjižničarka je potom digitalizirala svaki likovni rad, računalno obradila, a potom u računalnom programu „Storyjumper“ izradila e-knjigu s naslovom Pas koji je čitao s usana, a uz sugestije učiteljice Tatjane. E-knjiga je najvažniji rezultat projekta, odraz učeničke želje za pisanom riječju te kreativnim izražavanjem. Nastali su prekrasni radovi, a knjiga je dostupna na poveznici: https://www.storyjumper.com/book/read/84164245 Također, izvješće i poveznicu završene e-knjige poslali smo i voditelju projekta na nacionalnoj razini Denisu Vinceku, koji nam je na temelju toga poslao potvrdu o sudjelovanju u projektu. Ove godine, nažalost, nije bilo završnice projekta, kao do sada u Zagrebu, kada su se sve škole sudionice predstavile sa svojim projektom. Lipanj U lipnju smo zaključili projekt, popratili zadovoljstvo učenika evaluacijskim upitnikom. Rezultati su prikazani u posebnom izvješću, no važno je spomenuti da su svi učenici zadovoljni svojim angažmanom i sudjelovanjem u projektu.
Gledajući generalno, ovaj projekt potiče učenike na čitanje i njegova je osnovna namjera da razvije njihove čitateljske kompetencije, a istodobno obogaćuje im rječnik, otvara teme za razgovor, jača socijalne vještine, potiče stvaralaštvo, razmišljanje i rješavanje problema, smanjuje stres, pojačava empatiju, produbljuje emocije, otkriva nove svjetove, jača samopoštovanje i međusobno poštivanje, te ih potiče na još puno pozitivnih iskoraka. Usto, tradicionalna knjižnična građa povezala se s multimedijom pa je ovaj nacionalni projekt za poticanje čitanja dobio dodatnu vrijednost: očekivani multimedijski ostvaraj je emocionalna i intelektualna motivacija za čitanje, a kroz proces njegova stvaranja učenici jačaju svoje digitalne kompetencije te, naposljetku, raste njihova medijska pismenost. Jedna je od posebnosti projekta i ta što on nije natjecateljskoga karaktera, a jedan od njegovih ciljeva je da kod učenika razvije vještine čitanja s razumijevanjem. Jednako tako žele se promovirati i školske knjižnice, hrvatska dječja književnosti, jezik, povijest i kultura, ali učenike upoznati i s djelima iz dječje književnosti stranih autora kako bi upoznali kulturu i književnosti drugih naroda. Učenike se želi potaknuti i na uporabu novih medija u interpretaciji književnoga djela, na kreativno i suradničko korištenje informacijsko-komunikacijske tehnologije te promovirati europski identitet. Učitelji i stručni suradnici radeći na ovaj način pretvaraju svoje knjižnice u dijelove škole za život jer, uz opisano, tijekom čitanja knjiga naglas svladavaju i predmetne i međupredmetne sadržaje koje nam donosi nova kurikularna reforma. Svrha je projekta i ta da se istakne uloga stručnih suradnika knjižničara u odgojno-obrazovnom procesu, a projekt se provodi i kako bi se učvrstila i osnažila suradnja stručnih suradnika knjižničara s učiteljima, ostalim stručnim suradnicima i ravnateljima, da se roditelji upoznaju s djelatnošću stručnoga suradnika knjižničara, da podsjećaju svoju djecu na to da budu aktivni korisnici školske knjižnice, ali i da budu gosti čitači naglas.
Marija Blažević |
Osnovna škola Antuna Gustava Matoša Čačinci |